new icn messageflickr-free-ic3d pan white
The pig | by Luca Pierro
Back to photostream

The pig

Once, when walking from Moscow, I was offered a lift by some carters who were going from Serpouhof to a neighboring forest to fetch wood. It was the Thursday before Easter. I was seated in the first cart, with a strong, red, coarse carman, who evidently drank. On entering a village we saw a well-fed, naked, pink pig being dragged out of the first yard to be slaughtered. It squealed in a dreadful voice, resembling the shriek of a man. Just as we were passing they began to kill it. A man gashed its throat with a knife. The pig squealed still more loudly and piercingly, broke away from the men, and ran off covered with blood. Being near-sighted I did not see all the details. I saw only the human-looking pink body of the pig and heard its desperate squeal; but the carter saw all the details and watched closely. They caught the pig, knocked it down, and finished cutting its throat. When its squeals ceased the carter sighed heavily. "Do men really not have to answer for such things?" he said.

 

So strong is man's aversion to all killing. But by example, by encouraging greediness, by the assertion that God has allowed it, and, above all, by habit, people entirely lose this natural feeling.

 

The First Step (1902) - Lev Tolstoj

 

___________________________________________________________________________

 

Una volta stavamo tornando da Mosca, e lungo la via ci dettero un passaggio dei carrettieri, che venivano da Serpuchòv ed erano diretti a un bosco, da un mercante, per caricare del legname. Era il giovedì santo. Io m'ero seduto sulla telega davanti, accanto al carrettiere, un mužìk forte, rosso, grossolano, che ad ogni evidenza era anche un gran bevitore. Passando per un villaggio, vedemmo che dall'ultima casa stavano trascinando fuori un maiale, ben ingrassato, nudo, roseo, per ucciderlo. Urlava con una voce disperata, simile a un grido umano. E proprio mentre stavamo passando noi, si misero a sgozzarlo. Uno degli uomini gli fece un lungo taglio sulla gola, con un coltello. Il maiale mandò un urlo ancora più forte e penetrante, si divincolò e corse via, inondandosi di sangue. Io sono miope e non vidi tutto nei dettagli, vidi soltanto il corpo del maiale, un corpo roseo come un corpo umano, e udii quello strillo disperato; ma il carrettiere vide tutti i dettagli, e continuava a guardare senza mai distogliere gli occhi. Acchiapparono il maiale, lo rovesciarono a terra e si misero a finirlo. Quando il suo strillo tacque, il carrettiere fece un sospiro profondo: «Possibile che un giorno non dovranno rispondere di questo?» borbottò.

A tal punto è forte negli uomini la ripugnanza per ogni uccisione, ma con l'esempio, con lo stimolo dell'umana avidità, con il ripetere che Dio ha permesso queste cose, e soprattutto con l'abitudine, si spinge la gente fino al punto di perdere del tutto questo loro naturale sentimento.

 

Il primo gradino (1902) - Lev Tolstoj

 

Strobist/Lampista: one light setup. National through a reflective umbrella (full power). Flash triggered with Cactus Wireless Flash Trigger Set V4

   

10,803 views
64 faves
13 comments
Taken on February 21, 2011