new icn messageflickr-free-ic3d pan white
Our future North / Nuestro futuro Norte | by SantiMB.Photos
Back to photostream

Our future North / Nuestro futuro Norte

Vega, taken with Celestron C6-N, 20mm. eyepiece, ISO200, 15" of exposure and 3x optical zoom.

 

ENGLISH

Third astrophotographic session. Not yet I dominate the focus, and the sky was very luminous because the artificial illumination and an almost full moon.

 

***

Vega (α Lyr / α Lyrae / Alpha Lyrae) is the brightest star in the constellation Lyra, and the fifth brightest star in the sky. It is the third brightest star in the Northern night sky, after Sirius and Arcturus, and can often be seen near the zenith in the mid-northern latitudes during the Northern Hemisphere summer.

 

It is a "nearby star" at only 25.3 light years from Earth, and together with Arcturus and Sirius, one of the brightest stars in the Sun's neighborhood. It is one of the stars in the Local Bubble.

 

Vega is a vertex of the Summer Triangle, which consists of Vega (in Lyra), Deneb (in Cygnus) and Altair (in Aquila). If one is to consider this asterism a right triangle, then Vega would correspond to its right angle. It is recognisable in the northern skies for there are few bright stars in its vicinity.

 

In about AD 14,000, Vega will become the North Star, owing to the precession of the equinoxes.

 

More info: en.wikipedia.org/wiki/Vega

--------------------------

 

CASTELLANO

Tercera sesión astrofotográfica. Aún no domino el enfoque, y el cielo estaba demasiado luminoso por la contaminación lumínica de las farolas y por una luna casi llena.

 

***

Vega o Alpha Lyrae (α Lyrae) es una estrella de primera magnitud (en la clasificación de Ptolomeo) de la constelación de la Lira y la principal de la misma. Su nombre proviene de la latinización medieval de su denominación árabe, waqi (ؤاقع) que significa que cae.

 

En la latitud norte central, se aproxima al cenit durante el verano. A tan sólo 25 años luz, se cuenta como una de las estrellas más cercanas a nuestro Sistema Solar y como una de las más brillantes de las vecinas del Sol junto con Arturo y Sirio.

 

Según los análisis espectrográficos, Vega fusiona hidrógeno en su núcleo convirtiéndolo en helio. Puesto que las estrellas más brillantes gastan su combustible más rápidamente de lo que lo hacen las demás, la vida de Vega se estima solamente en mil millones de años, un decimo de la de nuestro sol. Vega es dos veces y media mayor que el Sol y arde con cincuenta veces la energía de éste.

 

Vega posee un disco de polvo y gas a su alrededor que fue descubierto por el satélite IRAS a mediados de la década de los 80. Esto significa que o bien tiene planetas o que se podrían formar relativamente pronto.

 

En el año 14.000 sustituirá a la estrella Polar como la estrella del norte debido a pequeñas variaciones orbitales en los equinoccios.

 

Más info: es.wikipedia.org/wiki/Vega_(estrella)

8,129 views
9 faves
7 comments
Taken on June 3, 2007