El Paraigua 20190914 15 Vall Fosca
La Vall Fosca

Etapa núm. 1 – Dissabte 14 de setembre de 2019
Estany Gento-Collada Font Sobirana-Estany Tapat-Riqüerna-Capdella

Itinerari: Estany Gento (2.146 m), Estany Fosser (2.228 m), Collada de Font Sobirana (2.442),
Estany Morera (2.375 m), Estany Tapat (2.169 m), Pontet de Rus (1.850 m), Capdella (1.410 m)
Descripció de la caminada: Sortim del Gento en direcció al Refugi de Colomina i quan trobem el
GR 11 l’agafarem i ja no el deixarem fins a pocs metres del Pontet de Rus. Envoltarem el circ de
Sallente, passant a prop del Fosser, que ara està molt baix, i seguirem fins a Font Sobirana, el punt més alt de la ruta, on farem ganyips. De baixada veurem l’Estany Morera i el Salado i passarem per la vora del Tapat, que és dels pocs estanys de la zona que no desguassen al Gento. De baixada al costat del Barranc de les Maineres (no confondre amb el pic i els llacs del mateix nom), travessarem el Barranc de Francí i uns metres més avall deixarem el GR11 per arribar al Pontet de Rus, des d’on baixarem suaument per la bonica vall de Riqüerna fins a Capdella. En aquest itinerari trobarem dos tipus de materials prou ben diferenciats,
d'una banda granits i granodiorites, de tons blanquinosos degut a la seva abundància en quars i feldspat, que s'estenen cap al Nord formant els imponents cingles del Peguera, Vidals, Tort, etc. En contacte amb aquests materials trobem uns materials rogencs esquistosos, dits cornianes, que han
estat metamorfitzats pels granits abans esmentats. Tot el recorregut es farà per la unitat Zona Axial Pirinenca o també anomenada Apilaments Antiformes de la Zona Axial. Prop del poble de Capdella aquesta unitat entra en contacte amb la Unitat del mantell de Les Nogueres, per on discorrerà l’itinerari del diumenge. Des del coll de la Font Subirana hom pot apreciar la vall glaciar del Flamisell, les cubetes de sobreexcavació de Sallente, de Morera i de Salado, del mateix origen
que les més de 30 cubetes que allotgen els estanys de la zona, així com les valls glaciars de Francí, de Rus, de Riqüerna, per on descendirem fins a Capdella i de Filià que conflueixen a la del Flamisell.
Característiques: Recorregut: 11 km, dels quals 7,5 km de baixada
Desnivell: Acumulat pujada 463 m. Acumulat baixada 1.125 m
Temps estimat: 5 hores sense comptar aturades.

Etapa núm. 2 - Diumenge 15 de setembre de 2019
Camí de la Coscona-Oveix-Castell Estaó- La Plana de Mont-Ros
Horaris diumenge:
8:30 h: Esmorzar a l’hotel
9:15 h: Sortida amb cotxes cap a La Plana de Mont-Rós. Deixarem la gent en espera a
l’accés a la Borda de Cansat i baixarem els cotxes a La Plana per una curta llançadora per
carretera asfaltada. Un cotxe amb els xofers tornarà al punt anterior.
10:00 h: Inici de la caminada.
13:30: Final de la caminada i tornada a l’hotel a dinar.
Itinerari: Camí de la Coscona (925 m), Obeix (1.230 m), Barranc Roi (1.100 m), Castell-Estaó
(1.120 m), La Plana de Montrós (890 m)
Descripció de la caminada: Pugem pel camí de la Coscona fent ziga-zagues per un bosc
d’alzines. En sortir del bosc, per un camí planer arribem a Obeix (hi vam acabar la caminada l’any passat), de d’on travessem uns horts i anem a buscar el camí del pontet dels Obacs, del qual ens desviem a l’esquerra per anar a travessar el Barranc Roi (atenció, a l’agost s’havia trencat una sèquia i pel caminet de baixada hi corria l’aigua: recomanem Gore-Tex per si no l’han reparat). Després d’una pujadeta per l’obaga agafem un camí planer par arribar a Castell-Estaó, on ganyiparem. De baixada, per un camí de roure i alzina, seguirem les instal·lacions de l’antiga mina
Eureka d’urani fins arribar on tenim els cotxes.
Comentaris geològics: Tot el recorregut el farem per la unitat “mantell de Les Nogueres”.Aquest
inclou materials del Paleozoic (Silurià, Devonià i Carbonífer) i del Triàsic inferior (Buntsanstein). En els materials detrítics i vermells del Bunds, d’elevat bussament, s’hi troben les mineralitzacions cuprouraniníferes que foren explotades mitjançant mines, conegudes com “Mina Eureka”. Els minerals uraninífers trobats són molt variats essent el més abundant la pechblenda. Farem esment també de: calcosina, covelita, malaquita, atzurita, fins arribar a 60 espècies diferents, 30 de les
quals contenen urani. La trobada més recentment és la abellaïta (any 2015). L’explotació d’aquestes mineralitzacions uraniníferes s’ha fet a diferents nivells dins la formació vermella detrítica del Bunds, que anirem trobant al llarg del itinerari descendent. L’explotació iniciada a la dècada dels 60, fou abandonada pocs anys després per la poca quantitat de material uraninífer i el
preu elevat d’explotació.
Característiques: Recorregut: 5,5 km
Desnivell: 320 m. Acumulat pujada 348 m. Acumulat baixada 377 m
Temps estimat: 3:00 h sense comptar aturades.