new icn messageflickr-free-ic3d pan white
Marockyno's history | by ALT123
Back to photostream

Marockyno's history

[ E N G L I S H ]

I assume that you already know the cappuccino. If not, get introduced to

Italian coffe culture or have a look on Wikipedia. The Marocchino is a kind of small cappuccino: it's a caffè espresso in a glass, topped with a layer of cocoa and frothy milk.

 

What's the bizarre origin of the marocchino?

Even if it's increasingly popular in Milan, it seems that Marocchino was born in Torin, where there is a strong community of people from Morocco. Moroccans were attracted by the cappuccino, but they usually went for a simple caffè espresso, because it was cheaper. They started to ask for caffè espresso with a bit of milk and cocoa, in order to get something good as a cappuccino but cheap as a coffee.

In Italian "moroccan" is translated into "marocchino", so that's the reason why it was called marocchino by the barmen.

 

And what this Marockyno is?

In Japan restaurants display hyperrealistic models of food to help visitors. This is one of those reproduction, in a bar of Tokyo.

I thought that it was a mistake if they wrote here "marockyno" instead of "marocchino", but .naomi has just pointed out that it might have been done on purpose because otherwise Japanese people would have ridden it with the wrong accent... Anyone living in Japan? What do you think?

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ I T A L I A N O ]

Se stai leggendo la versione italiana, credo di poter saltare la traduzione di che cos'è il marocchino...

 

Qual'è la bizzarra origine del marocchino?

"[...] Il caffè macchiato, con più latte del normale e spolverata di cacao, è stato oggetto di indagine nella città di Torino dove alto è il numero degli extracomunitari provenienti dal Marocco che, non avendo i soldi per il cappuccino classico, chiedevano gentilmente ai baristi di mettergli più latte e cacao nel caffè per poterlo pagare allo stesso prezzo di uno normale. [...]"

da: Le nuove terre della pubblicità, di Gabriella Ambrosio

 

E cos'è questo Marockyno?

In Giappone è molto diffusa l'usanza di mettere in vetrina, tramite fedelissimi modelli artigianali, i piatti offerti dal locale. E' considerata una vera e propria forma di alto artigianato, tant'è che a Roma hanno giusto inaugurato la mostra L'estetica del sapore

Nella foto è ritratta una vetrina di un bar a Tokyo e pensavo che "Marockyno" fosse semplicemente un errore di battitura, ma .naomi mi ha appena fatto notare che potrebbe essere stato scritto così di proposito, per evitare che venisse pronunciato "marocino"...

19,102 views
7 faves
12 comments
Taken on March 28, 2002