El Paraigua 2131019a20 Tristaina, Engolasters

El Paraigua, 2013 - 2014
Sortida a Andorra els dies 19 i 20 d’octubre de 2013
Pic de Tristaina

S’arriba a ANDORRA. Un cop a SANTA COLOMA, seguim recta cap ANDORRA LA VELLA. Passat Les ESCALDES seguir fins trobar el cartell que diu ORDINO - LA MASANA pel TUNEL DE LES VALIRES fins arribar a LA MASSANA. Anar cap ORDINO, LLORTS, EL SERRAT, seguir cap a l’esquerra en direcció a les pistes d’esquí ORDINO-ARCALIS. Un cop s’arriba a l’estació de les pistes d’ARCALIS seguir la carretera fins al final de l’asfaltat, LA COMA DEL FORAT, aparcar a la zona del darrera de l’edifici de l’estació d’esquí. 2.240 m (Punt GPS WP 31T X=375583 Y=4721232 DATUM Europeu 1950). Es el punt de sortida.

Itinerari de l’excursió:
L‘itinerari de pujada i baixada es el mateix, de manera que tothom pot decidir fins on vol arribar.
Es surt del darrera de l’edifici de l’estació d’esquí: LA COMA DEL FORAT, a 2.240 m. on comença un camí que va pujant suaument fins arribar a un collet d’on es baixa per travessar el RIU TRISTAINA. Després per un camí d’ascensió moderada que passa al costat de L’ESTANY DEL MIG es puja cap a L’ESTANY DE MÉS AMUNT. Es va ascendint per un GR en direcció al PORT DE L’ARBELLA fins arribar al peu de la COLLADA DE LES PLANES ( 2429 m), on hi ha una magnífica vista sobre els estanys. Bon lloc per fer una aturada i quedar-se aquí el que ho desitgi.
Es segueix ascendint en direcció al peu del imposant PIC DE TRISTAINA, tenint a sota l’esplèndid “Estany de Mes Amunt”. Per arribar al pic, cal ascendir fortament cap al seu peu, per després vorejar-lo per sota cap l’oest, pujant una forta pendent entre herbeis i roca fins arribar al cim. La pujada es dreta però no difícil. El PIC DE TRISTAINA a 2.878 metres, ofereix un magnífic panorama sobre la Pica d Estats, la Pica Roja, i el Pic de la Font Blanca i en el cantó francès el Pic de l’ Estany Forcat, i de Malcaràs. També es contemplen tot el conjunt de l’estació d’esquí.

Desnivell: 638 m Recorregut: 7,2 Kms. Temps estimat: 5 hores sense comptar les aturades

ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=5475123

El Paraigua, 2013 - 2014
Sortida a Andorra el di 20 d’octubre de 2013

Itinerari de l'excursió:

Sortim de Encamp (1.289 m). Anem deu minuts per la vorera de la carretera fins començar a enfilar el CAMI DEL RIU BLANC. Comença amb una ascensió pronunciada en ziga zaga pel mig d’un magnífic bosc. Passarem pel davant de la BORDA DEL CRESPER seguint un agradable camí . Després d’haver pujat poc més de 300 metres arribarem al LLAC D’ENGOLATERS (1.620 m), és un envasament al que donarem la volta. Seguirem els 3 Km. del CAMI DE PARDINES, un esplèndid camí ampla, totalment pla, amb diverses fonts d’aigua potable i que passa per un jardí botànic interessant però una mica abandonat; també trobarem una capelleta amb la Verge de l’Ecologia i bones vistes. Quan s’acaba el CAMI DE PARDINES baixarem pel bonic CAMI DE LA PLANA amb forta pendent fins arribar a les primeres cases on continuarem cap a l’hotel a ENCAMP.